Kurzusok
Biológia Informatika Fizika Kémia Matematika Szerződési feltételek ElérhetőségekJuhász Katalin
Biológia-kémia szakos középiskolai tanár vagyok a Kecskeméti Református Gimnáziumban. Gyakorlatvezető mentortanári szakvizsgával rendelkezem, 2019-ben fejlesztő-innovátor mesterpedagógus minősítést szereztem. 2005 óta veszek részt emelt szintű biológia érettségi vizsgákon, mint a tantárgyi bizottság elnöke, tagja. Több alkalommal voltam a Nemzeti Tehetség Programhoz beadott pályázat írója, programjainak részben ötletgazdája és megvalósítója. Rendszeresen tartok szakköröket, terep- és laborgyakorlatokat. Tagozatos és fakultációs diákjaim közül minden évben többen tesznek sikeres emelt szintű érettségi vizsgát. Tanulmányi versenyek országos döntőibe több alkalommal jutottak be, és értek el helyezéseket tanítványaim: OKTV-n, TUDOK-on, Kitaibel Pál Versenyen, Bugát Pál Versenyben. Diákjaim cikkei a Természet Világa és TermészetBúvár magazinokban is megjelentek. A MAXIM KIADÓ jóvoltából két biológia tankönyv és három, emelt és középszintű érettségire felkészülést segítő könyv társszerzője vagyok. A tanórán kívüli oktatási formákban, a természetben vezetett terepgyakorlatokban, valamint a laborgyakorlatok tervezésében és lebonyolításában jártas vagyok. A Refikémes előadások aktív előadójaként érdekes kísérleteket mutattam be magyarázatokkal kiegészítve. Szakpáromból adódóan igyekeztem több oldalról értelmezni, továbbgondolni egy-egy kísérletet. Az online oktatásra való áttérést megkönnyítette, hogy az offline oktatásban is fontosnak tartom a digitális tartalmak felhasználását. Izgalmas, több természettudományos területet érintő, gondolkodást fejlesztő, komplex problémafeladatot építek be a tanulási folyamatba. Egyik hobbim a fotózás. Az elkészített anyagokból kiállításokat rendeztem, valamint ismeretterjesztő előadásaimban is felhasználom képeimet. Rólam írta egy barátom, volt tanártársam: „Azt hiteti el magukról a diákjaival, hogy ők képesek megérteni az összefüggéseket, s az összefüggés- hálózat csomópontjait adó tudáselemeket képesek rendszerezetten megtanulni. Az EGÉSZ leírása lehetetlen, legjobb törekvésünkkel is csak megközelíteni tudjuk… Tőle tanultam. A legnagyobb megtiszteltetés, amit egy tanár adhat diákjainak, hogy – partnerként tekint rájuk, – nyitott a velük folytatott párbeszédre, – elfogadja a véleményüket, – hisz abban, hogy ők is képesek több szempontból megvizsgálni egy jelenséget.” Amire büszke vagyok: 2019 tavaszán megvalósult egy régi ötletem (alternatív tanítási nap), sok más kreatív programmal kiegészítve, amelyben egy regényt dolgoztunk fel diákokkal, miközben jelen volt a mű világhírű etológus szerzője. Ökológiai, gazdasági, társadalmi kérdéseket jártunk körbe izgalmas beszélgetésekkel. |
Kiss Róbert
1992 óta tanítom középiskolában a matematikát és informatikát (néha kémiát is). Jelenlegi főállású munkahelyem is egy nyolcévfolyamos gimnázium. A fakultációs oktatástól kezdve az alapórai tartalmakig sok területen dolgozom. Több egyetemnek végzek szakértői tevékenységet, elsősorban oktatási tartalmak kidolgozásában, lektorálásában, tanfolyamok tartásában, zömében informatika (robotika) területen. 2005 óta vagyok emelt szintű matematika és informatika érettségik tantárgyi bizottságának elnöke, tagja, valamint érettségi elnök. Informatika (robotika) területen diákcsapataim többször jutottak világversenyek nemzetközi döntőjébe. Középiskolás diákokkal számos STEM területekhez tartozó kutatási projekttel értünk el hazai és nemzetközi sikereket. A rangos hazai versenyek közül az OKTV, TUDOK, Innovációs verseny, különböző országos matematika versenyek döntőiben, dobogós helyein sok tanítványom szerepelt az elmúlt 20 évben. A természettudományok, műszaki tudományok, informatika területén a népszerűsítés részeként mintegy 30 országos konferencián tartottam előadást. Szerveztem már országos informatika konferenciát (Robotika óvodától egyetemig), és több, mint 20 országos verseny ötletgazdája és szervezője voltam. Dolgoztam nemzetközi csapatban világbajnoki döntő vezetőfeladatírói minőségben (World Robot Olympiad). Robotprogramozás területen írtam egy főiskolai jegyzetet, három elektronikus könyvet és egy példatárat. Az oktatásban számomra a meghatározó tényező a komplex gondolkodásmód és a kreativitáson keresztül a csapatmunkával végzett problémamegoldás. Oktatási tevékenységeimhez kapcsolódó elismerések: - SZTE TTIK informatikai nagykövete cím, SZTE Természettudományi és Informatikai Kar (2019) - National Instruments Mentor Tanári Ösztöndíj, A Jövő Mérnökeiért Alapítvány (2018) - Megyei Príma Primissima díj kategóriagyőztes oktatás és köznevelés területen, VOSZ (2018) - Mester-M díj, Új Európa Alapítvány (2016) - Tarján-emlékérem, Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (2014) - Bonis Bona – A Nemzet Tehetségeiért díj, Emberi Erőforrások Minisztériuma (2013) - „Tanári fődíj”, Bolyai csapatverseny, matematika, Bács-Kiskun megye (2011) - „Az év pedagógusa” díj, Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata (2010) |
Labancz István
Kémia – földrajz szakos, pályaorientáció területen szakvizsgázott középiskolai tanár vagyok. A kémiát tekintem főszakomnak. Az emelt szintű érettségire való felkészítéssel annak bevezetése, 2005 óta foglalkozom. De az elmúlt években egyre többször próbáltam segíteni diákoknak a pályaválasztási döntésükben is. Elmondható rólam, hogy minden tevékenységem gyakorlatorientált. Amikor erős elméleti alapokat próbálok átadni tanítványaimnak, annak is legfontosabb célja a későbbi gyakorlati tevékenység megalapozása. Közel 20 évig dolgoztam a Kecskeméti Református Gimnáziumban. 2017-ben váltottam. Azóta a Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium a munkahelyem. Néhány projekt, mely kötődik a nevemhez: – 2009-ben, még az Öveges laborok előtt megálmodtam egy diáklabort az előző munkahelyemre. Ebből az álomból valósult meg a Református Gimnázium laboratóriuma, mely kivitelezésénél a projekt szakmai vezetője voltam. – 2011-ben ötletadója, majd éveken keresztül az egyik motorja voltam a RefiKém című kísérletes előadássorozatnak. – A kecskeméti MALOM Központban felállított Foucault-ingának ötletadója voltam. S mindkét alkalommal részt vettem a kivitelezés munkálataiban. – Az utóbbi időkben főként laborfeladatokat fejlesztettem. – Kezdeményezésemre indult el, s működött a Városi kémiaszakkör a 2019/2020-as tanévben. – Nyaranta Propeller tábor címmel barkácstábort vezetek „a jövő mérnökeinek”. – Az online oktatásban több mint 5 éves tapasztalatom van. Ezért hirdettem meg országosan, az első járványos időszakban, 2020 tavaszán egy kémia konzultációsorozatot az érettségi előtt állóknak. Ugyanebben az időszakban óraadóként besegítettem a Budapest School-ban is. – A 2019. évben a bányais Kutatók Éjszakáján a Buborékológia előadást tartottam. 2017-ben Bács-Kiskun megye legeredményesebb tehetséggondozó pedagógusa díjban részesültem. (Adományozó: Oktatási Hivatal Szegedi Pedagógiai Oktatási Központja.) 2018-ban Hevesy-érmet kaptam. (Adományozó: Magyar Természettudományi Társulat.) Legjobban akkor érzem magam, ha a laborban valami jó mérést csinálunk tanítványaimmal, vagy valamelyik környező magashegyen járok, vagy a Bányai udvarán az égő acélgyapot szikragyűrűjében állok... Évek óta foglalkoztat, hogyan lehetne megnövelni a tudás átadásának megszerzésének hatékonyságát... ezért is született meg a ST3M GrØup… |
Szittyai István
Főállásban a Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium fizika-matematika szakos tanára vagyok (2016-), de óraadóként a Neumann János Egyetem GAMF karán is oktatom a tárgyaimat (2018-). Fejlesztő-innovátor profilú mesterpedagógus (2016-), a Magyar Digitális Oktatásért Egyesület vezető természettudományos oktatója, az MTA-ELTE Fizika Tanítása Kutatócsoport tagja, a SZTE Bolyai Intézetének nagykövete. Kedvenc területem a digitális méréstechnika, ezen belül is az okostelefonok mérőeszközként való alkalmazása a fizikában, és ha a fentiekből még nem derült volna ki - nem volt ez mindig így - szakjaim közül a fizika áll közelebb a szívemhez. Fontosnak tartom a digitális méréstechnikai módszerek oktatási alkalmazásának terjesztését, ezért több alkalommal tartottam bemutatót, előadást érdeklődő kollégáknak, diákoknak hazai és nemzetközi konferenciákon (pl. TPI-2015), tanártovábbképzéseken (pl. Fizikatanári Ankétok 2017, 2019), tudománynépszerűsítő rendezvényeken (pl. Kutatók Éjszakája), vagy csak egyszerűen meghívott előadóként különböző iskolákban. Nem utolsósorban a saját óráimon is igyekszem minél több olyan mérést bemutatni, amit hagyományos eszközökkel nem, vagy csak nagyon nehézkesen lehet elvégezni. A pályám elején a SZTE Bolyai Intézetében oktattam és kutattam 10 évet, és azóta sem szakadtam el a felsőoktatástól, elég jól ismerem a középiskola és a felsőoktatás közötti átmenet nehézségeit, a mindennapi munkámban erre ösztönösen és tudatosan is figyelmet fordítok. Szélesítette látókörömet az is, hogy a normál gimnáziumi oktatás (7-13. évf.) mellett oktattam a gazdasági felsőoktatásban matematikát, esti gimnáziumban fizikát, alapítottam és vezettem természettudományos önképzőkört (TÖK-mozgalom, 2011-2016), szerveztem nyári tudományos táborokat diákoknak (2013-2015), vezettem tanulmányi kirándulásokat egyetemekre, kutatóintézetekbe, és egyéb érdekes helyekre a fizika iránt érdeklődő diákjaimnak, részt vettem digitális tananyagok készítésében és kipróbálásában országos projektekben (Geomatech 2014-2015). Mire vagyok büszke, mikor és mitől érzem jól magam? - arra, hogy emelt szintű fizika érettségizőim eddig mindannyian jelest szereztek a vizsgán; - amikor tanítványaim éppen előadást tartanak angolul egy Nobel-díjas fizikus jelenlétében; - amikor BME frissdiplomás volt tanítványom a diplomaosztó napján köszönőlevelet ír “Jó visszaemlékezni erre, és nagy szereped volt abban, hogy megszeressem a fizikát!” - amikor egyik volt tanítványom adja át a MOL MesterM-díjat (2015), és közben volt diákjaim olyanokat írnak a méltatásomba, hogy belepirulok “... fáradhatatlan oktatói, szervezői munkájáért, természettudományok iránti szenvedélyéért, mellyel magyarázatai, szemléltetései közben visszafordíthatatlanul képes magával ragadni diákjait.” - amikor a fizika szakkörös diákokon bő másfél órás munka után azt látom, hogy nincs kedvük abbahagyni; - amikor fizikás kollégáimmal kb. 3800 méter tengerszint feletti magasságban végezzük a Torricelli-kísérletet, vagy Foucault-ingát lengetünk a Malom üzletközpontban. |